Jaaroverzicht 2017

In deze serie blikken we terug op het jaar 2017. Een jaar vol leuke ontmoetingen met diverse dieren en diersoorten, zowel in Nederland als over de grens.

Januari begon met baardmannetjes die genoten van het prachtige winterweer en de rietzaden in de Oostvaardersplassen. Op een vorstige middag toonden de edelherten in het Natuurpark Lelystad trots hun geweien.

Laat in de middag in Februari dook een jonge edelehertbok plotseling op uit het riet in de Oostvaardersplassen en genoot even van de zon. Een paar dagen later was de zeearend druk op zoek naar voedsel, eveneens in de Oostvaardersplassen.

In maart een bezoekje aan de Amsterdamse Waterleidingduinen, waar de damherten zich veelvuldig lieten zien. In de Oostvaardersplassen zat een roodborstje op de uitkijk.

In april waren de blauwborsten druk op zoek naar een partner en lieten zich daarom goed zien in de rietvelden van de Oostvaardersplassen. Even verderop vlogen Aalscholvers af en aan naar hun nesten.

In mei een uitstapje naar de Pier van IJmuiden, waar de grutto’s het strand in beslag namen. In Duitsland vlogen de blauwtjes druk heen en weer in de wegbermen.

Een mooie avond in juni, dat vonden ook de hindes in de Oostvaardersplassen. Ze lieten hun vacht extra mooi uitkomen in de late avondzon. Het voorjaar betekent ook nieuw leven, dus liepen we dit mooie konikveulen tegen het lijf.

In juli de eerste ontmoeting met de IJsvogel in de Lepelaarplassen, al vissend op een tak. Een paar dagen later was het tijd voor het ochtendgebed, eveneens in de Lepelaarplassen.

In augustus vliegen de zwaluwen uit, maar moeten nog wel gevoerd worden, zo ook in de Oostvaardersplassen. In de Amsterdamse Waterleidingduinen geniet een jong vosje van het hoge gras.

In september moeten de ijsvogeljongen nog gevoerd worden in de Oostvaardersplassen. Pa IJsvogel bereidt de vis vast voor. Een landkaartje geniet van de zon, eveneens in de Oostvaardersplassen.

In oktober is het tijd voor de edelhertenbronst, die in de Oostvaardersplassen altijd iets later is. De prachtige heren laten hun imposante geweien zien. En wederom de ijsvogel, speurend naar vis in de Oostvaardersplassen.

In november een ambitieuze baardman die al over is gegaan op rietzaden in de Oostvaardersplassen. In de zomer eten ze insecten en zijn ze bijna niet zichtbaar. Later deze maand vinden we de roerdomp terug op zijn oude stekje in de Oostvaardersplassen, waar hij voorzichtig de nek uit het riet steekt.

In december liepen we zomaar een vos tegen het lijf in de Oostvaardersplassen, op zoek naar een lekker hapje. En in deze donkere dagen weet de roodborst de dag altijd op te fleuren, zoals hier in het Arboretum Trompenburg in Rotterdam.

2017 was fotografisch weer een prachtig jaar.

Ik wens alle bezoekers van mijn website hele fijne feestdagen en een fantastisch en gelukkig 2018!

BaardmanEdelhertEdelhertZeearendDamhertRoodborstBlauwborstAalscholverGruttoBlauwtjeHindeKonikpaardIJsvogelIJsvogelZwaluwVosIJsvogelLandkaartjeEdelhertIJsvogelBaardmanRoerdompVosRoodborst

Meer series

Opmerkingen (1)

Prachtig zo mooi ga zo door.

Reageer